Excesul de perfecțiune dăunează grav sănătății (I)

Când mă gândesc la câți oameni, acum și vreodată, aici sau aiurea, nu își ating potențialul și starea pentru care i-a creat natura, chiar îmi vine să îmi iau câmpii (grecii zic „să îmi iau munții”…)

Am scris mai demult cum cuvintele de multe ori nu se pupă cu starea de spirit și lasă loc de interpretări. Una zic, alta simt. Iar recepționerul cuvintelor rămâne cumva bușbe, fără să înțeleagă: e de bine, e de rău? Când un om spune: îmi vine să mă omor, îmi vine să mă arunc pe geam, chiar nu mai văd nicio ieșire de aici… oamenii au tendința să îl ia în serios, deși poate starea de spirit e în disonanță cu spusele. Sau poate nu…

Cam așa a fost treaba și zilele trecute, când o colegă trimitea la mine o doamnă cu, zicea-se, ideație suicidară. Iar eu ziceam ceva cu o internare, cu familia care să. În fine, postarea despre asta e acum vreo săptămână.

Doamna vine să ne vedem. Păi eu eram mai suicidar decât ea la acel moment. Doar confuză și derutată, da. Spusese și ea că a rămas fără soluții și că îi vine să se omoare. Doar atât. Am desfășurat ușurel mosorelul cu povestea ei și ne-am lămurit despre ce era vorba. Și eu, și ea. Iar seara mi-a trimis un e-mail genial, din care i-am cerut voie să pun aici ceva fragmente. De aia zic: ce de oameni care știu să facă genial niște lucruri, și care nu fac exact ce sunt meniți să facă! Păcat. Ce scriitoare genială zace undeva și abia o zărim… Am uitat să zic: mi-a dat voie.

Mi-ați dat o nouă pereche de ochelari, prin care analizez și conceptualizez situația mea și evenimentele frustrante, în afara DSM-ului:

  • Nu ești perfectă
  • Ok, simt asta din reacția ta de soț, dar vreau să mă perfecționez (muncesc mai mult, ajung la o poziție profesională superioară)
  • Nu este destul. Nu ești perfectă pentru mine.
  • Ok, văd asta din reacțiile tale, că nu sunt suficient de bună pentru tine, pentru că dacă aș fi suficient de bună, te-ai liniști și te-ai apropia cu încredere de mine. Mă perfecționez deci (muncesc mai mult).
  • Nu este destul. Ești dușmanul meu.
  • Da, simt că mă tratezi cu dușmănie, dar vreau să fiu suficient de bună, astfel încât să nu mă mai percepi ca pe un dușman, mă perfecționez deci (urmez cursuri peste cursuri de dezvoltare personală)
  • Nu este destul. Ești dușmanul meu cel mai mare.
  • Repeat
  • Repeat
  • Repeat de mai multe ori.

Alaltăieri am epuizat ideile mele de perfecționare, prin urmare am intrat într-un fel de colaps mental. De unde puii mei să mai fac rost de alte idei de perfecționare, că le-am încercat cam pe toate?

Ce fasolea mea să mai găsesc de îmbunătățit la mine, astfel încât să devin suficient de merituoasă și să ajung să fiu pe placul lui cu adevărat?!? Doar vreau din toate puterile mele să ajung în grațiile omului, care ar trebui să fie cel mai iubitor cu mine. Și care de fapt este cel mai nemilos.

Azi am înțeles. Trebuia să mă fi supus lui complet. Așa ar fi fost mulțumit. Vai, în loc de înainte, trebuia să o iau pe drumul înapoi! Ce păcat de atâta energie risipită! Chiar că sunt înceată la minte…

Doamna avea multe de spus, săraca, după atâția ani de ținut în ea, și probabil că niște cuvinte de-ale mele i-au fisurat puțin barajul. Mesajul e mult mai lung, și acum mă uit că mai am material pentru încă două postări, așa că m-am scos pentru următoarea săptămână…

O să închei cu ultimele noastre replici, pe care doamna le-a ținut minte și le-a scris în finalul mesajului. E vorba de modul cum alegi să vezi omul din fața ta și e o completare la un schimb de păreri cu un prieten al meu și al blogului, despre psihiatrie și despre cum poți să fii diagnosticat dacă doar simulezi niște simptome:

Domnul doctor: Vă dați seama că, dacă eu îmi pun acum ceilalți ochelari, ai DSM-ului, dacă fac abstracție de persoana dumneavoastră și de ceea ce sunteți și de context, „simptomele”, ele singure separat, pot sugera că tocmai treceți printr-un episod psihotic cu idei paranoide de persecuție?

Eu: Ups!

Ilustrația

Un gând despre „Excesul de perfecțiune dăunează grav sănătății (I)

  1. Iată un oftalmolog care reușește să-i recomande clientei dioptria potrivită. Și iată cum i se clarifică imaginea din jur cu noile dioptrii…Felicitări vouă!

Lasă un răspuns

